SI-nivelen toiminnalliset häiriöt

SI-nivelen ongelmat ovat valtavan yleisiä. Omaan lähes 20 vuoden pituiseen työkokemukseeni perustuen uskallan sanoa, että valtaosalla alaselän ongelmista kärsivillä osasyy vaivaan (erityisesti kipuun ja jäykkyyteen) on juuri SI-nivel.

SI-nivel on lantion molemmin puolin sijaitseva iso nivel. Termi SI-nivel tulee sen latinankielisestä nimestä articulatio sacroiliaca. Sacrum tarkoittaa ristiluuta ja ilium suoliluuta. SI-nivel on siis ristiluun ja suoliluun välinen nivel.

 

SI-nivel

Kuvassa oikea SI-nivel punaisella ympyröitynä. SI-nivel yhdistää lantion keskilinjassa sijaisevan ristiluun lantion ulkosyrjän suoliluuhun. Ristiluussa näkyvät ”reiät” ovat hermojen ulostuloaukkoja.

 

SI-nivelellä on tärkeä toiminnallinen rooli. Myös sen häiriöt ovat yleensä nimenomaan toiminnallisia. Tuo termi ”toiminnallinen” tarkoittaa nivelen häiriötiloista puhuttaessa nimenomaan sitä, että nivel itsessään on rakenteellisesti normaali, eli siinä ei ole nivelrikkoa, ei niveltulehdusta eikä se ole millään tavalla ”rikki”. Se vain ei toimi oikein.

Tosiasia on, että SI-nivelessä voi olla myös tulehduksellinen tila, inflammaatio. Tunnetuimmat SI-nivelen niveltulehduksen aiheuttajat ovat selkärankareuma (esiintyy n. 1% suomalaisista), nivelpsoriaasi ja Reiterin oireyhtymä. Nämä tilat ovat systeemisiä sairauksia, eikä onneksi äärimmäisen yleisiä. Mutta ne on luonnollisesti tärkeitä tunnistaa. Tulehdukselliset nivelsairaudet osuvat parhaiten reumalääkärin osaamisalueelle.

SI-nivel on altis häiriötiloille

Takaisin SI-nivelen toiminnalliseen puoleen. SI-nivel on siitä kiva, että se on rakenteellisesti jämäkkä, vahva ja kestävä nivel. Mutta toiminnallisille häiriötiloille se on hämmästyttävän altis. Nämä häiriötilat ovat yleensä joko liikehäiriöitä tai asentovirheitä. SI-nivel vaikuttaisi olevan hyvin tarkka olotilastaan, se haluaa olla juuri oikeassa asennossa, ja liikkua juuri niin kuin sen kuuluu. Ei yhtään enempää, eikä yhtään vähempää.

Liikehäiriö SI-nivelessä on useimmiten sitä, ettei se liiku tarpeeksi. Se on siis jumissa tai lukossa. Tosin SI-nivel voi liikkua liikaakin, eli se todellakin voi olla yliliikkuva. Tämä on kuitenkin omanlaisensa kokonaisuus, joka vaatii erillisen artikkelin.

SI-nivelen yliliikkuvuus on mielenkiintoinen konsepti silti, erityisesti sen vuoksi, että SI-nivelen yliliikkuvuudesta puhuttaessa hoitoprotokollan keskiössä on SI-niveltä ympäröivien tukilihasten aktivointi. Näiden lihasten aktivoinnista hyötyy tosin ihan kaikenlaiset SI-nivelet, normaalit, huonosti liikkuvat ja liikaa liikkuvat.

SI-niveltä tukevista lihaksista olennaisin on keskimmäinen pakaralihas eli musculus gluteus medius (lat.). Se on ylivoimaisesti suosikkilihakseni ihan koko kehossa! Gluteus medius, jos joku, on todella kovaa valuuttaa! Siis se, että se toimii. Ettei se ole liian kireä, ja että se aktivoituu, etenkin kävellessä ja juostessa. Gluteus mediuksen laiskottelusta syntyy nimittäin niin paljon hämminkiä sekä selälle että lonkille, ettei uskoisi! Lupaan palata tähän myöhemmässä artikkelissani.

Nivelmanipulaatio auttaa

Nyt takaisin SI-nivelen liikkumattomuuteen. SI-nivelen kuuluu liikkua. Piste. Mutta sen ei tarvitse liikkua paljoa. Sen fysiologinen liike on erittäin vähäinen, sen on arvioitu olevan vain n. kaksi astetta.

SI-nivelen jumitila voi olla sitä, että se on umpilukossa. Tällöin se ei todellakaan liiku yhtään. Useimmiten kuitenkin on niin, että SI-nivel ei ole täysin lukossa, vaan siinä vallitsee eräänlainen ”jähmeys”.

Tämä jähmeys tarkoittaa sitä, että nivel liikkuu hieman, siinä on tunnustellessa pientä joustoa, mutta se siis liikkuu rajoitetusti. Juuri tämänlainen jumitila on kokemukseni mukaan kaikkein yleisin. Näissä tapauksissa on hoidon yhteydessä tärkeää huomioida SI-nivelen liikehäiriön lisäksi sitä ympäröivien lihasten kireydet.

 

Nivelmanipulaatio auttaa alaselkäkipuun

 

Manipulaatiohoidon ammattilaisena koen, että vaikka nivelmanipulaatiolla saavutetaankin SI-nivelen liikehäiriössä paras ja nopein hoitotulos, on lihakset silti huomioitava. Eihän lihasten tärkeyttä koskaan voi ohittaa. On kyse sitten lihasten kireydestä tai heikkoudesta, tai muunlaisesta tilanteesta, lihasten huomioiminen on tärkeää, jotta SI-nivelen korjaus saataisiin ”pitämään”. Ikuista takuutahan SI-nivelen korjaukselle ei parane antaa. Mutta lihakset huomioimalla korjaustuloksesta saadaan todennäköisesti pidempikestoinen.

Toispuoleinen alaselkäkipu johtuu usein SI-nivelestä

Jumiutunut SI-nivel on yleensä kovin kipeä. SI-nivelessä on itse asiassa poikkeuksellisen paljon kipua aistivia hermoja. SI-nivelen kipu voi olla jatkuvaakin särkyä, mutta tyypillisimmillään SI-nivelen aiheuttama kipu on liikekipua.

Liikekivulla tarkoitetaan sitä. että kipua tai kipuvihlaisuja tulee vain tietyissä liikkeissä, tai tietyissä asennoissa. SI-nivel kivahtaa tällöin esim. kumartuessa ja esim. sängystä tai istumasta noustessa. Se saattaa sattua kävellessä. Nukkuessa se ei välttämättä särje, mutta kyljen kääntämisen se voi tehdä hankalaksi. Jos SI-nivel on erityisen kipeä, tulee helposti tunne, että jalka meinaa mennä ”alta”.

SI-nivelen kipu tuntuu yleensä toispuoleisena alaselkäkipuna. Usein se heijastaa kipua pakaraan, joskus myös takareiteen. Joskus se kaartaa kipunsa vaakatasossa kohti lantion etuosaa. Joskus se heijastaa kipua sääreen saakka. Aika pitkä lista, mutta SI-nivelet näyttäisivät valitsevan itse oikkunsa. Ne eivät aina katso kirjasta, miten kuuluu oireilla.

Ja mitä aiemmin mainitsin SI-nivelen virheasennosta, sitä näkee paljon myös. Se on useimmiten liitoksissa juuri tuohon SI-nivelen liikehäiriöön niin että nivel jämähtää hieman epäedulliseen asentoon.

On varmaankin hyvä vielä pohtia, mistä SI-nivelen toimintahäiriöt johtuvat. Itse kun näen useita temppuilevia SI-niveliä päivittäin, niin tekisipä mieli sanoa että ”elämästä”. Eli ne ovat todellakin sen verran yleisiä, että itse en lähde kauheasti pohtimaan niiden alkusyytä. Ja yllättävän usein tuon häiriön syy jääkin hieman epäselväksi.

Tässä kuitenkin muutama asia, joka sopii SI-ongelmien aiheuttajaksi: toistuva kumartelu selkä pyöreänä, hankalassa asennossa tehty painavan esineen nosto, epätasaisessa maastossa jonkinlaiseen kuoppaan astuminen, häiriö askelluksessa (kävely tai juoksu), kaatuminen takamukselle (esim. liukkaalla kelillä tai luistellessa tai hiihtäessä), vajavainen pakaralihasten tuki.

Jos SI-nivel oikkuilee, kannattaa sen toiminta korjauttaa asiaan perehtyneellä ammattilaisella. Koulutetut kiropraktikot nyt ainakin ovat asiaan hyvin perehtyneitä, SI-niveltä on viisivuotisen koulutuksen aikana ehditty pohtia läpikotaisesti sekä teoreettiselta että toiminnalliselta kannalta.

SI-nivelen temppuilusta ei kannata säikähtää. Se on itse asiassa hyvin kiitollinen hoidettava. Sen toiminta normalisoituu osaavissa käsissä usein ihan muutamalla hoitokerralla.

Kun SI-nivel vaivaa, on itsehoitomenetelmät hyvin rajallisia. Mielestäni se kannattaa korjauttaa. Ennaltaehkäisyn suhteen onkin sitten paljon tehtävissä. Siinäpä aihe, jonka voisin ottaa läppäriini seuraavaksi otsikoksi.

Ja tervetuloa vastaanotolleni, olipa sitten vaivanasi SI-nivel tai joku muu asia.
Vastaanottoni on Tampereella The Back Roomissa (varaa aika tästä) ja Seinäjoella Pihlajalinnassa (varaa aika tästä).

Krista Valli
Kiropraktikko D.C.