Pilates

 

10 harjoituskerran jälkeen tunnet eron,
20 harjoituskerran jälkeen näet eron ja
30 harjoituskerran jälkeen sinulla on uusi vartalo
– Joseph Pilates

Miksi Pilates?

Pilates on saksalaisen Joseph Pilateksen kehittämä kehonhallinnan menetelmä, jonka tavoitteena
on kehon oikeaoppinen hallinta, ryhdin parantaminen ja ylläpito, kehon liikkuvuus ja syvien
keskivartalon lihaksien vahvistaminen. Hengitys on olennainen osa harjoitusta ja sen tarkoituksena
on tukea liikettä ja sen virtausta.

Pilateksen teho perustuu kuuteen pääperiaatteeseen, jotka ovat:

  1. Keskivartalon syvien lihasten käyttö ja niiden tuki.
  2. Hengitys, joka tehostaa liikkeiden vaikutusta ja usein helpottaa oikean suoritustekniikan oivaltamista.
  3. Kehonhallinta, tietoisuus siitä mitä teet ja miten teet liikkeet.
  4. Keskittyminen on tärkeää, jotta saadaan keho ja mieli toimimaan yhdessä. Tavoitteena on myös
    tietoinen läsnäolo ja mielen keskittäminen harjoitteluun.
  5. Liikkeiden virtaus, Pilateksessa pyritään siirtymään liikkeestä toiseen sulavasti ja hallitusti.
  6. Tarkkuus, liikkeiden tulisi olla tarkkoja ja hallittuja.